Isatou Baldeh; altijd in ons hart!

Isatou Baldeh

Isatou kwam in december 2008 als een van de eerste kinderen naar de lodge van Stichting Second Home. Samen met haar broertje Cherno. Als een prachtig tienjarig meisje. Ze had ook toen al hulp nodig met staan, eten en zichzelf verzorgen.

Ze werd al snel het stralende middelpunt in de lodge. Haar ogen zijn al eens omschreven als de mooiste in heel Afrika. En haar lach was prachtig. Ze lachtte graag en veel. Ze had graag plezier. Ze hield van muziek. Ze kletste wat af. Ze was gelukkig. En maakte iedereen om haar heen ook gelukkig. Alleen al met haar aanwezigheid. Isatou was een heel bijzonder kind.

Isatou bleek de ellendige ziekte Leucodystrofie te hebben. Een progressieve ziekte, waar helemaal niets tegen te doen is. Ze zou steeds meer gaan inleveren. Lichamelijk en geestelijk. Het verloop van haar ziekte was duidelijk te zien bij haar oudere zus. Die de ziekte ook had.  Ook Cherno heeft de ziekte.

Ondanks alle pijn, alle moeilijke momenten in haar leventje, bleef Isatou lachen en bleef ze genieten.  Samen met Maku, die ook op de lodge woont, plande ze haar bruiloft. Lieten ze zich door Marie en Veronic mooi aankleden en optutten. Echte meisjesdingen. Vriendinnendingen. Giechelend. Heerlijk om te zien.

Ze was door haar houding, zo’n voorbeeld voor anderen. Haar kracht en de liefde voor het leven die zij uitstraalde lieten niemand onberoerd. Iedereen die haar mocht ontmoeten kan dat beamen.

Wij zagen Isatou steeds meer inleveren. Steeds meer verliezen. Niet meer kunnen zitten, niet meer zelf kunnen eten, niet meer kunnen praten. En uiteindelijk ook niet meer op de lodge kunnen zijn. Ondanks de hulp van Cherno. Hij heeft zo goed voor zijn zus gezorgd. Hij was vaak degene die het het eerst wist als Isatou iets nodig had. En ondanks zijn eigen beperkingen, zorgde hij dan dat er iemand kwam om Isatou te helpen.

Maar het ging echt niet meer. Isatou bleef thuis. Bij haar liefdevolle familie.

In haar laatste weken zijn alle kinderen van de lodge nog bij hun grote vriendin op bezoek geweest. Ze hebben samen met Jos nog een geweldige filmavond gehad in Tanji. Met iedereen om Isatou heen. Een groot feest

Isatou is op zondag 11 januari 2015 overleden. Thuis bij haar familie. Haar Second Home familie gaat haar zo ontzettend missen.