Hoe doen we 't?

Voor kinderen met ’n verstandelijke beperking is weinig geregeld in Gambia, maar het is heel belangrijk dat deze mensen iets te doen hebben, zodat ze niet de gehele dag in of rond hun huisje zitten en zich dodelijk vervelen.
Voor hun eigen zelfbeeld is het belangrijk dat ze deelnemen aan de maatschappij, daarbij is onderwijs en dagbesteding een belangrijke factor. Wij van Second Home nemen daarom de zorg voor ’n aantal kinderen over door hen vijf ingevulde dagen te bieden.

Elke maandagmorgen werkt onze sterke bus zich door het rode Gambiaanse stof om op diverse plaatsen rond de stad Kololi de kinderen thuis op te halen, de reis op zich is voor sommigen van hen al een hoogtepunt.
Aangekomen bij ons huis worden ze verzorgd, gevoed en gekleed en gaan naar de speciale school voor kinderen met ’n verstandelijke beperking in Banjul, dit is de enige speciale school in het land.

School

De school is opgericht en wordt geleid door mensen van de Methodistenkerk, met wie wij goed kunnen samenwerken. Door hun ervaring in Gambia, zijn zij een belangrijke schakel in onze hulpverlening. De school heeft al contact met veel van de ouders en is een bekend instituut in Gambia. Zij verwijzen de ouders en kinderen door naar onze woonvoorziening en wij delen onze stagiaires en vrijwilligers vaak met hen. Zo verrijken wij elkaar op een goede manier. De Methodist Church The Gambia helpt ons verder in onze contacten met de officiële instanties. Een krachtige partner in de zorg voor deze kinderen.

Na school komen zij terug bij ons huis, hún thuis voor de komende vijf dagen, hier wordt met de kinderen gespeeld, en slapen zij in een verzorgende en vertrouwde, veilige omgeving.
Het is een echt thuis, ze kunnen filmpjes kijken, spelletjes doen en zich vermaken zoals kinderen dat horen te doen.

Onmisbaar

Vrijdagavond gaan ze weer terug naar hun ouders of verzorgers. De reden dat de kinderen niet zeven dagen in het huis blijven, is dat wij de band met de ouders intact willen houden, tenslotte zijn ouders en familie voor elk kind onmisbaar.
Helaas is voor sommige kinderen de thuissituatie niet zo glorieus en gezellig, en is het verblijf in ons huis een vijfdaags feest.

In onze cultuur is de acceptatie van mensen met ’n verstandelijke beperking de laatste jaren enorm gestegen, wij proberen deze mensen mee te laten draaien in onze “gewone” maatschappij.  Maar in Gambia is geen sociale werkplaats, zijn geen prachtige wooneenheden, en er zijn ook geen lunchrooms waar ze kunnen werken, er is zelfs maar één school voor hen.

Voor zorg en werk
In ons huis werken Gambiaanse mensen, Marie Badjan heeft de leiding en zij staat in nauw contact met het secretariaat van Second Home in Nederland, er zijn dames die koken, wassen en de kinderen verzorgen, de enige man in de leiding is de “watchman” , ’n soort van conciërge die zorgt voor de veiligheid van het huis.
Alle mensen die in het huis werken worden betaald, Second Home zorgt dus niet alleen voor zorg, maar ook voor werk.

Regelmatig zijn er stagiaires van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), zij reizen en verblijven op eigen kosten enkele weken in ons huis, in het kader van een stage voor hun opleiding.
Verder zijn er regelmatig leden van de stichting Second Home in het huis om hulp en advies te geven, ook de leden reizen en verblijven op eigen kosten, want Stichting Second Home kent geen strijkstok.